Stille voertuigen in stille gebieden
NEFOM Standpunt: december 2021
Tijdens de Digitale conferentie ‘geluidoverlast Motorvoertuigen’ op 24 november jl heeft wethouder Bekkering het voorstel “stille voertuigen in stille gebieden” gedaan voor een handelingsperspectief om de geluidoverlast terug te dringen.
„We zien de invoering van een certificaat ’stil voertuig’ als een serieuze oplossing”, zegt wethouder Erik Bekkering van Bergen (NH) na een online conferentie over het bestrijden van geluidsoverlast door motoren. Daarin spraken bestuurders uit het hele land en partijen als de GGD, TNO en de Motorrijders Actie Groep (MAG) met elkaar over mogelijke oplossingen. Dit certificaat ’stil voertuig’ gaat gepaard met de invoering van ’stille gebieden’, waarin alleen voertuigen welkom zijn die niet boven het maximaal aantal decibels uitkomen. Vergelijkbaar zijn de milieuzones in grote steden, waar oude dieselvoertuigen verboden zijn.
De NEFOM omarmt dit voorstel en denkt dat het een oplossing kan zijn voor de huidige problematiek. Door alleen ‘stille voertuigen’ toe te laten in door de Gemeente of provincie aangewezen “stille gebieden” worden de echte overlastgevers geweerd en kunnen bewoners én bestuurders van motorvoertuigen genieten van de omgeving.
De gemeente zou dus zelf de stille gebieden kunnen bepalen, denk aan stiltegebieden, een idyllisch weggetje, een rivierdijk, een dorpskern, een stadskern, een natuurgebied of bijvoorbeeld het kustgebied.
Het voertuig krijgt na een eenvoudige keuring een digitale aantekening in de kentekenregistratie als het voldoet aan de eisen voor een ‘stil voertuig’. Wat ons betreft bepaalt het TNO of RIVM wat een maatschappelijk acceptabel geluidsniveau is, waarbij de volksgezondheid geen gevaar loopt.
TNO maakt nu al gebruik van de Lwot (Wide Open Throttle) norm, gemeten op 7,5 meter vanaf het voertuig, waarbij de piekgeluiden de max bepalen en niet de gemiddelde waarden. Dit lijkt een prima norm, eenvoudig te meten en lastig om mee te sjoemelen.
Wij denken dat een dergelijk certificaat bruikbaar is voor alle voertuigen, dus naast auto’s en motorfietsen zou het ook bruikbaar kunnen zijn voor (speed)boten, waterscooters, quads en zelfs vliegtuigen.
De handhaving lijkt ook relatief eenvoudig, vergelijkbaar met het verbod van ‘vuile diesels’ in steden. Dit gebeurt op basis van de nummerplaat en behoeft geen inzet van politie. Controle kan worden uitgevoerd met de reeds bestaande ANPR-palen. Indien wenselijk kan in een ‘stil gebied’ een boa op basis van de nummerplaat controleren of dit voertuig daadwerkelijk toegang heeft (vergelijkbaar met parkeervergunningen). Als een voertuig zich illegaal in een ‘stil gebied’ bevindt kan dit met een administratieve sanctie beboet worden.
Als het “stil voertuig” voorstel wordt geïmplementeerd, is dit een eerste stap de goede kant op, maar we zijn er nog niet. Bewoners in natuur en rustgebieden kunnen dan weer opgelucht ademhalen. Voor bewoners langs provinciale en rijkswegen biedt het echter geen oplossing. Denk hierbij aan inwoners van Amersfoort en Ridderkerk die omgeven worden door drukke wegen met veel overlast van motorvoertuigen.
Met vriendelijke groet
Tony Hardenberg, Voorzitter NEFOM
5 reacties op NEFOM Standpunt: Stille voertuigen in stille gebieden