Certificaat “Stil Voertuig”

Dit certificaat ’stil voertuig’ gaat gepaard met de invoering van ’stille gebieden’, waarin alleen voertuigen welkom zijn die niet boven het maximaal aantal decibels uitkomen. Vergelijkbaar zijn de milieuzones in grote steden, waar oude dieselvoertuigen verboden zijn.

De gemeente Bergen neemt landelijk het voortouw in de strijd tegen de geluidsoverlast. Inwoners klagen daar over de herrie die sommige motoren maken, omdat het gas wordt opengetrokken of omdat er kleppen in de uitlaat zitten. Afgelopen zomer stuurde Bergen een brief naar het ministerie om mogelijke oplossingen te onderzoeken. Al snel sloten meer dan zestig andere gemeenten zich aan, en daar komen er steeds meer bij.

„Dat er een breed maatschappelijk draagvlak is was geen verrassing tijdens de bijeenkomst, maar dit had ik niet bedacht toen ik twee jaar geleden de petitie van een inwoonster van Egmond aan den Hoef in ontvangst nam. Dat was voor mij de start van dit project. De ’cry for help’ van gemeenten aan het ministerie is duidelijk: geef ons handhavingsperspectief. Het kan zo niet langer, alles wat we nu hebben zet geen zoden aan de dijk.”

Bekkering is geschrokken van de impact die geluidsoverlast heeft op de gezondheid van inwoners. De GGD vertelde tijdens de bijeenkomst dat 1,3 miljoen Nederlanders ernstig hinder ondervinden van geluidsoverlast en 600.000 personen slaapproblemen. Dat kan – vooral wanneer er sprake is van structurele overlast – tot bijvoorbeeld hartproblemen leiden. „Niets doen is geen optie. Dat de oplossing niet makkelijk is, bleek vandaag wel. Het afsluiten van wegen is een paardenmiddel, elektrische motoren gaat nog jaren duren en meer handhaving door de politie kan niet. Een geluidscontrole kost een half uur per motor.”

Hugo Pinksterboer van de MAG, die zijn vraagtekens bij de cijfers zet, stelt ook dat de handhaving een probleem is. „Dat moet vereenvoudigd worden. Hoe eerder, hoe beter. En dan in combinatie met een grote bewustwordingscampagne.” De motorrijdersorganisatie is hier ook al begonnen onder de naam ’Te luid is uit’. Daarmee hoopt de MAG op meer bewustwording bij de kleine groep rijders die in hun ogen de echte overlast veroorzaakt.

Wethouder Bekkering: „Wij zien maar één echte oplossing en dat is het certificaat in combinatie met ’stille gebieden’ en milieuzones.” Het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet hiervoor met de wetgeving aan de slag. „Daarna kunnen de gemeenten plekken aanwijzen als stil gebied en samen met de provincie milieuzones invoeren. En dan de techniek inzetten voor controle, bijvoorbeeld automatische cameracontrole.” Volgens de MAG gaat dat niet werken. „Een uitlaat verwisselen is een minutenkwestie.”

De volgende stap voor Bergen is een gesprek met het ministerie. „Het liefst met de minister zelf. Als daar bereidheid is om dit uit te werken, hebben we een oplossingsrichting.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *