In de Nieuwe Europese geluidsnormen voor motorfietsen is meer dan 100 dB(A) toegestaan!

In November 2021 zijn de nieuwe geluidsnormen voor motorfietsen in Europa aangenomen door de Unice (de United Nations Economic Commission for Europe). Deze normen gelden voor alle nieuwe motorfietsen in Europa.

Een Luxemburgse analist heeft de nieuwe ASEP-RD normen voor motorfietsen beoordeeld. Samengevat is zijn analyse:Geluidslimieten zijn toegestaan boven de 100 dB voor bepaalde testomstandigheden. Daarmee zijn ze zo hoog dat deze verordening eigenlijk leeg lijkt. Dit is de zoveelste schijnvertoning, waarmee beleidsmakers kunnen zeggen dat er iets is gedaan, terwijl er in werkelijkheid niets is gedaan.

De vraag is wie in de Europese ministeries van transport en bij de EU-commissie dit Asep-RD-voorstel hebben geanalyseerd en ondertekend. Ofwel hun analyse was heel anders dan die van de Luxemburgse analist, ofwel ze ondertekenen alles maar wat de industrie voorstelt. En vervolgens vertellen ze hun hiërarchie dat “alles in orde is”, die ons op hun beurt ook weer vertellen dat “alles in orde is”.

Het is duidelijk dat de Europese geluidsnormen worden bepaald door de producenten van motorfietsen, die vooral een stoer geluid willen laten horen. De rechten van de burger zijn hier niet van belang!!

Lees hier het volledige onderzoek. En voor wie nog twijfelt: hier is een video die de geluidoverlast voor bewoners laat horen.

Pretherrie      Auto-en motor-fabrikanten bepalen hun eigen geluidsnormen en zorgen ervoor dat de mazen in deze regels het mogelijk maken om hun bedrijfsmodel met overmatig en onnodig lawaai te kunnen uitvoeren. Het is naïef en cynisch om te denken dat de UNECE-regels de mazen in de typegoedkeuringstest gaat dichten.

Milieuzones voor geluid      Voor de NEFOM is dit alles reden om landelijke en lokale maatregelen te eisen in de vorm van milieuzones voor geluid die gemeentes en provincies kunnen inzetten. Daarbij worden in de aangewezen gebieden alleen ‘stille’ motorvoertuigen toegelaten, dus motorvoertuigen die geen geluidsoverlast veroorzaken.

Dit is te vergelijken met de milieuzones voor vuile dieselauto’s. Als het geluidsvolume te hoog is word je niet toegelaten.

Deze vorm van handhaving is eenvoudig met camera’s uit te voeren. De camera flitst de kentekenplaat en vervolgens wordt in het RDW-register gekeken of het een “stil voertuig” betreft of niet.

Is het géén stil voertuig, dan volgt vanzelf een boete via het CJIB, het Centraal Justitieel Incasso bureau.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

1 Reactie naar In de Nieuwe Europese geluidsnormen voor motorfietsen is meer dan 100 dB(A) toegestaan!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *