Legaal met meer dan 103 dB(A) door onze steden en dorpen rijden??!!

In de Telegraaf verscheen onlangs een artikel over de geluidoverlast dag. https://www.telegraaf.nl/e/996272330/

Interessant hiervan is het standpunt van de Nationale Politie over de geluidoverlast door motorvoertuigen.

Paul Broer, portefeuillehouder verkeer van de Nationale Politie zegt hierover het volgende:

  • „Het is een groeiend probleem en het is belangrijk dat er een eenduidige aanpak komt om de geluidsoverlast in het verkeer in te perken.
  • Nu gebeurt het vaak dat gemeenten hun eigen plan trekken en op ’gevoel’ een gebied, straat of dijk afsluiten voor ronkende motoren en rondscheurende auto’s”,
  • „De wet- en regelgeving laat ruimte voor een eigen interpretatie en optreden van lokale en provinciale overheden.
  • Daarbij worden wegen soms gedeeltelijke en/of periodieke afgesloten om maar van het probleem af te zijn. Maar dat is natuurlijk geen structurele oplossing.”

Dik komt volledig overeen met onze visie, mooi dus.

De NEFOM constateerd echter dat het “dweilen met de kraan open” is. Veel motoren mogen legaal nog steeds erg veel geluid maken, enkele voorbeelden:

  • Vanaf 85 dB(A) is er een gehoorbescherming verplicht door de ARBO
  • Sommige motorfietsen mogen wettelijk meer dan 103 dB(A) geluid produceren, en daarmee door onze steden en dorpen rijden!!
  • 70% van de motorfietsen maakt meer geluid dan 85dB(A).
  • Deze wettelijke normen zijn gebaseerd op 50% van het max aantal toeren. Wat gebeurt er als men het gas helemaal open trekt?? In de praktijk is het geluid veel hoger!
  • Meer dan 70% van de motorfietsen heeft een stationair geluidsniveau boven 85dB(A).
  • Meer dan 1.8% van de motorfietsen heeft een stationair geluidsniveau boven 100dB(A)
  • Ongeveer 7.4% van de auto’s heeft een stationair geluidsniveau boven 85dB(A)

Dus 70% van de motorfietsen zijn luider dan 85 dB(A) – tegenover 7% van de personenauto’s.

En dat is dan allemaal nog gebaseerd op 50% van het maximale toerental.

Wat gebeurt er als men het gas helemaal opentrekt??

De GGD Amsterdam onderkent de volgende gezondheidseffecten wegverkeer als gevolg van geluidsoverlast van motorvoertuigen

  • Jaarlijks sterven honderden inwoners van Nederland eraan
  • Ernstige slaapverstoringen treden op bij 600.000 inwoners van Nederland
  • Ernstige hinder wordt ondervonden door 1,3 miljoen inwoners van Nederland

Zonder maatregelen zal herrie binnen twintig jaar het milieuprobleem

met de grootste impact op de volksgezondheid zijn.”

Die cijfers laten zien waarom zoveel bewoners zich in enorm storen aan de geluidoverlast van motorfietsen.

Onze conclusie is dat de geldende geluidsnormen voor motorfietsen veel te hoog zijn.

Waarom moeten motorvoertuigen zoveel lawaai maken terwijl we weten dat dat lawaai ziekmakend is?

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *