Oprichting NEFOM

In de afgelopen weken is de NEFOM website meer dan 1000 maal bezocht en hebben 25 landelijke groepen uit 8 provincies zich aangesloten. Wij ontvingen honderden e-mails met steunbetuigingen, aanbiedingen voor financiële ondersteuning, aanvragen voor de nieuwsbrief en kregen vele vragen. Er zijn verzoeken ontvangen van koepelorganisaties om te overleggen en vanzelfsprekend waren er ook reacties van motorrijders die zich zorgen maken over beperkingen die opgelegd gaan worden. Kortom, wij kunnen stellen dat de NEFOM als koepelorganisatie in een behoefte voorziet.

Op vrijdag 3 juli is tijdens een bijeenkomst van 14 actiegroepen de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM) opgericht. De NEFOM bestaat uit bewonersgroepen, uit alle delen van het land, die paal en perk willen stellen aan de geluidoverlast van motorvoertuigen. De groepen vertegenwoordigen de grote aantallen bewoners die geluidoverlast ondervinden van bepaalde motoren, auto’s en andere voertuigen. Samen met lokale overheden willen zij de overlast terug dringen.

We zoeken contact met bewonersgroepen in alle delen van het land om samen te werken om een gezamenlijk doel “geen geluidsoverlast van motorvoertuigen” te bereiken.

U kunt ons bereiken op info@nefom.nl

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

11 reacties op Oprichting NEFOM

  1. Albert Rikkers schreef:

    Al lange tijd ergeren wij ons ook aan het motorlawaai in Alphen aan den Rijn.
    De cowboys produceren veel meer lawaai wat officieel is toegestaan en scheppen er plezier in om van stoplicht zo stoplicht zo hard mogelijk op te trekken.
    Onder de motorrijders bevinden zich ook de echte liefhebbers die bewijzen dat de motoren ook een normaal geluid kunnen produceren.
    Helaas wordt het aantal brulapen steeds groter en onze hermandad laat hun begaan.
    Onze minister gaf zelfs toestemming om de theorie voor motorrijles te laten vervallen als er al een autorijbewijs getoond kan worden.
    Ik hoop, en velen met mij, dat dit nu ook eens de aandacht krijgt die het verdient, want voor veel mensen is dit een zeer verstorend gedrag, vooral in het weekend…

  2. Johan Homan schreef:

    Heel goed dat Nefom nu bestaat!

    Ik onderschrijf alle standpunten van harte en volledig. Niks tegen motoren, maar wel heel veel tegen de onnodige en ongepaste geluidsproductie ervan.

    Ik woon aan de Rijksstraatweg in Twello (Gld). Een door de week aardig drukke spitsweg, ‘s avonds en in het weekend rustig. Totdat de motoren komen… Alleen zij geven echte overlast.

    Ik wil graag mijn bijdrage aan Nefom leveren. Behalve ervaringsdeskundige ben ik jurist. Als ik iets kan betekenen, hoor ik het graag.

  3. Dennis schreef:

    Beste Johan, ik woon bij u in de buurt heb 2 klassiekers en een moderne harley. De 1965er mag 102 dB en de 1961 is in 92 gekeurd als eigenbouw waar toen 85db gold. Dit maken ze als je het gas opentrekt bij 100kmh. Ik trek het gas open waar ik denk niemand tot last te zijn. Zelf woon ik aan 3 fietsroutes en erger mij ook weleens aan weggebruikers die in grote groepen geluidloos meer dan 60kmh door de straat jagen.
    Ik hou me aan de wet. Geluidsnormen van klassiekers kunnen onmogelijk aan die 70 norm voldoen, nefom probeert bewust een hobby van velen om zeep te helpen. Leef en laat leven, rijksstraatweg is de doorgaande weg deventer apeldoorn waar u woont mag je 50 en tot op heden tokkelde ik daar nog rustig voorbij.
    Groet, Dennis.

    • admin schreef:

      Wonen in luide omgeving, meer kans om vroeg dood te gaan
      Geluidsoverlast: ‘Mensen die in een luide omgeving wonen, hebben meer kans om vroeg dood te gaan’

      Nieuwe geluidsnormen voor de bouwsector zou de bouw van honderdduizenden woningen in gevaar brengen, zegt de sector zelf in een brandbrief aan het kabinet. Maar die geluidsnormen zijn hard nodig om de overlast voor omwonenden te beperken, zegt het kabinet dan weer.

      “Geluidsoverlast kan leiden tot chronische stress en ernstige gezondheidsproblemen”, zegt geluidswetenschapper Tjeerd Andringa in Stax&Toine.

      Volgens een recent RIVM-rapport ervaren één miljoen Nederlanders geluidsoverlast door onder meer auto’s, treinen, vliegtuigen en windmolens. Dat kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen zoals slaapstoornissen en hartproblemen.

      Negatieve emoties
      Zodra iemand steeds terugkerend overlast heeft door bepaalde geluiden, is er sprake van geluidsoverlast. Andringa: “Dat betekent dat de aandacht getrokken wordt op het moment dat we niet willen dat onze aandacht getrokken wordt.”

      Denk bijvoorbeeld aan het moment waarop jij wilt slapen, maar de buren herrie maken. Je aandacht wordt dan op de herrie in plaats van op het slapen gericht. “Voor geluidsoverlast heb je geluid nodig en iemand die niet wil dat zijn aandacht daar naartoe gaat, maar het gehoor er wel aandacht aan geeft”, zegt Andringa.

      Geluidsoverlast bepaal je dus niet zelf, maar het gebeurt onbewust. Het kan gebeuren dat je heel gevoelig wordt voor bepaald geluid. “Dat proces van overgevoelig worden, treedt op als je vaak genoeg negatieve emoties hebt bij dat geluid”, zegt Andringa. Het kan ook zijn dat jij bepaald geluid als overlast ervaart en dat iemand anders er totaal geen last van heeft.

      • Dennis schreef:

        Precies wat ik bedoel.. leef en laat leven, ergert niet zoveel… ik kies ervoor om me niet te ergeren aan die paar groepen wielrenners die door onze woonwijk racen.. of de goederentreinen die lawaai maken.
        Ik ben zelf aan een toeristische route en ook het spoor gaan wonen. Ik weet dat er ook motorrijders zijn die het verpesten voor de rest. Maar ben van mening dat de oldtimers niet de illigaliteit in hoeven omdat verouderde techniek niet aan nieuwe normen kan voldoen. Als iemand aan een rijkstraatweg of dijkweggetje woont kiest hij daar ook zelf voor. Het wordt gewoon steeds drukker op de weg, om je dan te gaan ergeren die paar mooie dagen dat iedereen tegelijk buiten gaat spelen.. zucht & ga zelf ook een hobby zoeken.

        Wegen afsluiten, wetgeving willen aanpassen vanuit eigenbelang is dan een verkeerde hobby.. je ergenis zal hier vast niet minder door worden. Het is net als met die windmolens, iedereen is voor duurzame energie maar als de windmolen in de achtertuin komt te staan ligt het bezwaarschrift klaar.

        Hoe iemand ergenis ervaart zal stress opleveren. Ik erger mij aan dit collectief dat een hobby onmoglijk probeert te maken. Ik geef toe die 102dB uit 1965 is wat hard, maar veel kilometers worden er niet mee gemaakt. Als ik me in die paar kilometers een aso moet gaan voelen.. dan zeg ik prima dat is dan jullie mening. Ik blijf mijn best doen om niet tot overlast te zijn, en wanneer ik toch een keer langskom op voorhand sorry, veel stiller dan 85 zijn die oude brommers niet te krijgen. Pas de wet maar aan en maak mij maar crimineel.

        • J schreef:

          Je gaat er aan voorbij dat je één van de vele bent, die in hun eentje overlast veroorzaakt aan vele omwonenden.

          En dat het wettelijk is toegestaan betekent nog niet dat je ook maar iemand behalve jezelf een plezier doet met je 102dB. Verouderde techniek vind ik geen reden om het te blijven toestaan. Die mag van mij het museum in.

          Ik vind het een volledig egocentrische benadering.

        • anton schreef:

          dennis (motorrijder?), je hoeft niet meer crimineel gemaakt te worden zoals je zelf voorstelt, je gedraagt je al alszodanig crimineel t.o.v. ONZE gezondheid en leefbaarheid

  4. Hemk schreef:

    Er zijn twee groepen in deze discussie: zij die lawaai willen maken en zij die zich er aan storen. Het “compromis” is op dit moment: de lawaaimakers krijgen hun zin. Tijd dat ook het andere “geluid” eens gehoord wordt.

    @Dennis er is geen plek meer waar het stil is. Ik woon midden in een woonwijk op 800 meter van grote wegen af en ik hoor het gebrul en gejank tot binnen!

  5. Koos schreef:

    Beste Dennis, twee opmerkingen op jouw verhaal. Ten eerste het gaat hier over lawaaioverlast van motoren. Jij bent de zoveelste motorrijder die niet de hand in eigen boezem steekt maar gaat wijzen naar anderen die overlast bezorgen. In dit geval groepen wielrenners. Toch ik begrijp je achterliggend motief. Het is in Nederland zo vol dat iedereen zich aan iedereen gaat ergeren. Wat betreft de groepen wielrenners kan ik je gerust stellen. Aangezien de gemiddelde leeftijd van deze groepen de zestig inmiddels al ver is gepasseerd is het een kwestie van tijd voor dit probleem zich van zelf oplost. Ten tweede. Je geeft aan een old timer te hebben die 102 decibel produceert. Dat is nogal een lawaai ook als je, zoals je zelf zegt, rekening houdt met je omgeving is het een aanslag op de natuur qua lawaai en milieu belasting. Niet alleen mensen hebben overlast van lawaai dat wordt nogal eens vergeten. Misschien tijd voor een milieu vriendelijkere hobby? Ik ken je leeftijd niet maar wat dacht je van een racefiets?

  6. Peter schreef:

    Hi,
    Diesels van +20 jaar mogen de stad niet meer in. Niet in Utrecht, niet in Amsterdam etc etc. Waarom omdat deze te veel fijnstof, CO2 of wat dan ook produceren. Deze diesels van 20+ zijn toch goed gekeurd door de RDW, 20 jaar geleden. Nee, blijven lezen nu komt mijn punt. Toch goedgekeurd maar niet meer welkom. Motoren bij introductie in NL zijn ook goedgekeurd door de RDW. Echter de geluidsnormen zijn veranderd. Euro5, Euro7, etc. Dus daarmee is de “garantie” dat je op zo een klassieker mag blijven rijden ook weg. Wanneer deze klassieker te veel herrie maakt, mag deze gewoon de schuur in en mag je ernaar kijken, maar rijden niet meer !! Dat moet de norm worden.

  7. anton schreef:

    van saulus naar paulus,
    een hardcore motorrijder (tuner, crosser etc.) verlicht door de heilige geest ;),
    zijn commentaar zelf gepubliceert ná verhuizing luidt;

    Motorrijders reageren meestal (enkelingen daargelaten) hetzelfde:
    – de inwoners van het achterland, de rivierdijken etc moeten niet zo zeuren
    – men wil onze hobby afnemen
    – Ik heb geen jengelend kind of blaffende hond, dan moet men niet zo zeuren over een beetje lawaai
    – diegene die kritiek hebben op motorrijders zijn maar schreeuwers
    – geluid overlast wordt niet gemeten en is dus perceptie
    – geluid overlast is alleen een thema voor de huiscollumnisten
    – er zijn meer overlast veroorzakers: de motorrijders worden als zondebok gebruikt en dat is onterecht !

    laten we dus de demagogische donald-trump-achtige bagatelisering van overlast door grote meerderheid motorrijders eens goed aan de kaak stellen, daar ligt de haas in het zout!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *